Tel. +370 676 98961, el. p. mokymai@sugarantija.lt

Siųsti žinutę

Du būdai mokytis

Kas geriau išmokys: patyręs mokytojas, užsiimantis mokymu jau daug metų, ar darbuotojas praktikas? Atsakymas ne visada toks paprastas, kaip atrodo.

Senais laikais kalvio ar siuvėjo amato jaunuoliai išmokdavo, tapdami pameistriais: jie stebėjo, kaip dirba meistras, paskui meistro priežiūroje patys imdavosi nesudėtingų užduočių. Tiesa, jie pradėdavo nuo beteisio tarno padėties, ir galėjo praeiti ne vieneri metai, kol meistras leisdavo pameistriui bent paliesti instrumentus. Tačiau kartą įgijęs meistro pasitikėjimą, pameistrys perimdavo iš jo visas amato paslaptis. Tokį mokymosi būdą šiandien vadiname cechiniu.

Šiandien profesijos išmokstama universitetuose, kolegijose ir kitose mokslo įstaigose, klausant paskaitų, studijuojant literatūrą, atliekant praktiką. Tai - akademinis būdas. Kuris iš jų yra geresnis?

Mums įprastesnis yra akademinis būdas. Jis suteikia platesnį akiratį, parodo veiksmo kontekstą, pasitelkia pasaulinę patirtį, supažindina su naujausiomis teorijomis. Tačiau šiandien dažnai skaitome spaudoje, kad universitetai neparuošia jauno specialisto praktiniam darbui, t.y. jam trūksta elementarių darbo įgūdžių. Susidaro paradoksali situacija, kai darbdavys nebežiūri į diplomą, o tiesiai klausia potencialaus darbuotojo: "O ką tu moki daryti?". Paskui, pasikvietęs patyrusį darbuotoją, jo paprašo: "Klausyk, priimu naujoką. Pamokyk tu jį, kaip pas mus dirbama" (cechinio mokymo principai!).

Taigi, kiekvienas būdas turi savo privalumų ir trūkumų:

Mokymosi būdas 

Privalumai   Trūkumai
Akademinis 
  • Dėsto profesionalūs dėstytojai - moka sudominti
  • Plečia akiratį, suteikia įvairiapusį išsilavinimą
  • Pateikia naujausias teorijas 
  • Kartais atitrūksta nuo praktikos
  • Jei teorijos per daug - ją tampa sunku pritaikyti 
     
 Cechinis
  • Perteikia praktinius įgūdžius ir amato paslaptis 
  • Moko paprastai ir suprantamai
  • Kartais praktikas neturi mokytojo sugebėjimų

 

Idealus variantas - abiejų būdų kombinacija, kai mokymų metu teorija pateikiama nedideliais gabalėliais ir jos pagrindu formuojami darbo įgūdžiai. Beje, suaugusiųjų mokymas (andragogika) iš principo skiriasi nuo vaikų mokymo (pedagogikos). Mokant vaikus, stengiamasi "prikimšti" į juos žinių ir išmokyti tomis žiniomis naudotis. Tuo tarpu suaugęs jau yra sukaupęs pakankamą žinių bagažą, yra įsitikinęs, kad žino pakankamai, ir nėra nusiteikęs pasyviai klausytis - paskaitoje tiesiog užmiega. Tiesa, dažnai jo žinios yra nesusistemintos - primena netvarkingą rūbų krūvą kambario vidury. Vidutinis mokytojas pateikia naujų teorijų ir faktų, tuo tarsi numeta dar keletą drabužių į tą didelę krūvą. Po tokių mokymų žmogus lyg ir žino daugiau, tačiau tvarkos tose žiniose dar mažiau. Tuo tarpu geras mokytojas duoda tam tikrus pagrindus, tarsi pastato kambaryje drabužių kabyklą, ir padeda dalyviams "sukabinti" savo žinias ant jos. Po tokių mokymų žmogus lyg ir nieko naujo neišgirdo, tačiau jo suvokime atsirado daugiau tvarkos.

Paruošė Linas Zaronskis

Mumis pasitiki

Virš 30 stambių
ir vidutinių
lietuvos įmonių.
Virš 30 stambių
ir vidutinių
lietuvos įmonių.
Virš 30 stambių
ir vidutinių
lietuvos įmonių.
Virš 30 stambių
ir vidutinių
lietuvos įmonių.
Virš 30 stambių
ir vidutinių
lietuvos įmonių.